Click here to read it in Macedonian.
The text was discussed in the radio program Around Balkans/The Eye of the Balkans (Oko Balkana) on the 30th January 2013, on Radio Beograd 2, with the author and the radio host Sasa Ciric. Link for info.
[Update]
The interview is available on the website: elektrobeton.net (posted on 24 February, 2014). Program: Around Balkans/The Eye of the Balkans. Guests: Boris Postnikov and Jasna Koteska. Author and host: Sasa Ciric. You can listen to the interview on this link.
All photos in this post by Goran Petrov.
ABSTRACT
Three Functions of the Balkan Masculinity
Jasna Koteska
The study “Three Functions of the Balkan Masculinity” by Jasna Koteska investigates the notorious concept of the Balkan masculinity and its status in the post-war 21st century Balkans. The study offers a reading of the intersection between the concepts of Balkanism, masculinity and their media representations, via a detailed readings of the Serbian film “Parade” (2011) and of the Macedonian film “Punk is Not Dead” (2011) in their multiple textual, gender, national and cultural dimensions.
The text distillates three main characteristics of the concept of the Balkan masculinity as represented in the art products from the 21st century post-war Balkans: (1) avoiding the social responsibility, (2) censorship of homosexuality, and (3) a tight idea of a brotherhood. All of the three detected elements are elaborated with different examples from art practices: film, literature, and media. The text is using an interdisciplinary approach in interpreting the phenomena of the Balkan masculinity with methods from several related disciplines: film studies, literary criticism, gender studies, nationalism studies, theoretical psychoanalysis, and philosophy.
Jasna Koteska
TRI FUNKCIJE
BALKANSKE MUŠKOSTI
Sarajevske
Sveske br. 39-40
preveo s makedonskog: Nenad
Vujadinović
1. Kožni
super-ego
U
filmu Parada (2011) Srđana Dragojevića postoji jedna kratka, ali (u ideološkom
smislu) ključna scena koja daje na uvid način na koji se konstituiše balkanska
muškost.
Radnja Parade organizovana je na osnovu činjenice da grupa homoseksualaca želi
da organizuje gej paradu. Aktivisti su konstantno izloženi nasilju od strane
vandalskih gradskih bandi, policija odbija da ih štiti, a oni, zahvaljući
čitavom spletu okolnosti, zaštitu uspijevaju da nađu na najneočekivanijem
mjestu: dobijaju je od Limuna, ratnog veterana iz devedesetih (nekadašnjeg
ubice i kriminalca, a sad vlasnika džudo kluba i agencije za obezbjeđenje),
koji zadatak mora prihvatiti ako želi da osvoji srce i dobije ruku svoje
vjerenice Biserke. Iako Limun ima zavidan ugled kod svih kriminalaca u gradu,
niko od kolega po oružju ne izražava želju da mu pomogne, tako da on, ne bi li
odgovorio na postavljeni zadatak, biva primoran da okupi svoje nekadašnje
kolege iz rata: po jednog ratnog veterana iz Hrvatske, Bosne i s Kosova. Ta
zajednička multikulturna eks-jugoslovenska paravojna formacija zaista i
uspijeva da zaštiti ovaj pokušaj realizovanja gej parade, ali tokom akcije desi
se da nastradaju i sami učesnici, uključujući i Limunovu paraformacija, a
glavni inicijator parade, gej ativista Mirko, biva ubijen. Film se zavšava
montažom kratkih dokumentarnih i igranih sekvenci koje se odnose na 10. oktobar
2010. godine, kad je u Beogradu bila održana prva "uspješna" srpska
parada, na kojoj je 5.600 policajaca obezbjeđivalo stotinjak gej aktivista,
koji su bili ugroženi od strane 6.000 kontra-protestanata. Riječ je o paradi na
kojoj je bilo povrijeđeno 200 ljudi i u okviru koje je bio kompletno demoliran
centar Beograda.
Scena koja je na početku spomenuta pokazuje glavnog junaka Limuna koji, dok
pokušava da ubijedi ratne veterane da se priključe organizaciji obezbjeđenja
gej parade u Beogradu (te zaboravivši što u tom trenutku treba da im kaže),
odjednom pogleda ka svojoj podlaktici, na kojoj je prethodno ispisao frazu
"nenasilna komunikacija". Ova scena u esencijalnom obliku sadrži
manevar koji Dragojević koristi tokom čitavog filma ne bi li zapravo osnažio
ideal nasilne balkanske muškosti. Fraza "nenasilna komunikacija"
bivšem ratniku Limunu ne znači ništa, pa je on tako i lako zaboravlja, iako
shvata da mu može biti korisna na njegovom "novom radnom mjestu", na
kojem povremeno treba da je koristi u komunikaciji, pa nalazi najinteligentnije,
protetičko rješenje: svoje tijelo koristi kao privremeni tefter i na njemu
zapisuje rečenicu koja mu je potrebna – a isto to tijelo je, inače, pokriveno
tetovažama, svojevrsnim simboličkim rukopisom koji svjedoči o njegovom muškom
putovanju kroz balkanski (post)ratni pakao.
Ova podlaktica je genijalna replika o spektakularnoj balkanskoj muškosti i to u
najmanje tri različita smisla: 1. da bi muškost funkcionisala, ona se mora
osloniti na nekakav opsceni dodatak (lakat); 2. muškost erotizuje sadržaj koji
želi da represira (verbalna komunikacija se transponuje u tjelesnu); 3. i
najvažnije – ta podlaktica prvenstveno ima funkciju dislocirane super-ego
komande – pravi muškarac je onaj koji prebacuje odgovornost prema zajednici s
konceptualnog na laktaški nivo.
U
svom seminaru Četiri temeljna pojma psihoanalize Žak Lakan uvodi pojam lamela i
opisuje ga ovako: lamela je nešto "ekstra-površinsko",
"pljosnato" (1986, 210), te zatim kaže:
"Zamislite samo, da vam to obavije lice dok mirno spavate… Ta lamela, taj
organ čija je osobina da ne postoji, ali koji zato nije manje organ – mogao bih
vam i više govoriti o njegovom zooloskom položaju – to je libido. To je libido
kao čisti nagon života, tj. besmrtnog života, neuništivog života, života kojem
nije potreban organ, pojednostavljenog i nerazorivog života." (1986, 210).
U
svojoj knjizi Kako čitati Lakana Slavoj Žižek poistovjećuje lakanovsku lamelu s
frojdovskim parcijalnim objektom (2007, 62). Lamela se može objasniti kao čudan
organ koji se na magičan način automatizovao i koji uspijeva da preživi izvan
svakog tijela. Takav parcijalan objekat, takva lamela je, na primjer,
samoopstajuća ruka koja luta u surealističkim filmovima; takav je monstruozni
osmijeh iz Alise u zemlji čuda, organ koji nije vezan ni za kakvo tijelo; a u
slučaju Parade takva lamela je Limunov super-ego, koji se čudovišno odvaja od
njegove psihe i smiješta se na ekstrapovršinsku kožu (kad se u proljeće 2012.
godine u Makedoniji desilo grozomorno ubistvo petorice ribara kod Smilkovskog
jezera u blizini Skoplja, direktor Skopske psihijatrijske klinike izjavio je za
medije da su ubice "ljudi bez super-ega" – direktor Psihijatrije je,
dakle, na sličan način definisao super-ego: kao nešto što nije nužno dio
strukture svake ličnosti).
Dragojević svojeg Limuna uistinu oprema nekakvom super-ego instancom; ali,
umjesto da bude dio strukture ličnosti, super-ego postaje nekakva autonomna
heroina iz horor priče, biva dislociran na kožu i tako dobija novi
"medij" – umjesto da ga nosi subjekat, njega sad nosi
ekstra-površinski sloj kože. Pošto se upisano obriše, Limun može da nastavi da
bude "struktura bez super-ega", otjelovljenje fantazmatske ideje o
životu bez ograničenja, o nesvodivom, neuništivom libido efektu, o onome što
Frojd naziva "nagonom za smrću". Riječ je, u stvari, o ekscesivnom
visokom životu kojeg kriminalac Limun uzima od drugih kako bi se njime
libidalno napajao.
Ovdje
se vrijednom pomena čini i veza između paradoksa dubine i muškog subjekta, o
kojoj piše Delez u svojoj knjizi Logika čula. Delez spominje upravo monstruozni
osmijeh iz Alise u zemlji čuda (pandan kožnom super-egu iz Parade) i kaže da
kod Luisa Kerola samo Alisa, samo taj mali ženski subjekat, traga za dubinom;
svi drugi, naročito mali muški subjekti, igraju se na površini (2004, 13).
Tokom čitave prve polovine knjige Alisa je u potrazi za tajnom koja se nalazi s
druge strane postojećeg, želi da vidi od čega se sastoje tijela u rupi u koju
je pala. Kao što knjiga napreduje, kao što napreduje Alisino kopanje i padanje
u dubinu, tako i životinje sve više ustupaju mjesto špilovima karata, svijet se
naseljava tankim figurama, ima sve više ekstra površina, sve više lakanovskih
lamela o muškarcima. Dubina prestaje da biva kompliment. Alisa pada u dubinu
zemlje, ali je tamo, paradoksalno, dočekuju ravne lamele, tanke stvari. Kao u
tezi Pola Valerija "najdublja je čovjekova koža" (2004, 12), Alisa
nailazi na sve više kožnih zapisa, ekstra-ravnina, rana, posjekotina; nailazi
na sve ono što se može pojaviti samo na površini. Kod Luisa Kerola muška djeca
razgledaju stvari, obrću ih po rukama, ali razgledaju ih samo kao površine i
nikad ne prodiru u njihovu dubinu.
Baš poput bolesnog djeteta iz Kafkine priče Seoski doktor, koje može da umre u
miru tek pošto zacijeli rana na njegovom stomaku, i Limun može da nastavi svoju
košmarnu kriminalnu istoriju tek pošto super-ego za njega postane samo jedva
vidljiv zapis na koži. Koža tako postaje nekakav ekstra ravan koverat koji u
sebi čuva Zlog genija balkanske destrukcije – subjekat nije odgovoran za destrukciju,
odgovoran je ovaj kožni koverat. Mehanički zalijepljen na lakat, balkanski
libido neuništivosti pretvara se se u nekakav primordijalni ambis koji guta sve
pred sobom.
U
intervjuu koji je dao Hrvatskoj televiziji u emisiji Nedjeljom u 2, 11. marta
2011, Dragojević je izjavio da je po profesiji klinički psiholog i da zato:
"Film ’Parada’ ima dosta neke mini psihoanalize u sebi". Psihoanaliza
o kojoj govori Dragojević je upravo taj opsceni kožni super-ego, taj opsceni
kožni koverat muškosti koji se najbolje čita baš kroz Lakanov mit o lameli.
Mit o lameli kod Lakana, zapravo, uključuje vezu između gubitnika i identiteta.
Limun je ratni veteran koji živi sasvim udobno na post-ratnom Balkanu. On ne
doživljava nikakvu simboličnu kastraciju zbog toga što je posegao za nečim što
mu nije pripadalo u ratovima tokom devedesetih (u suprotnom slučaju došlo bi do
realizacije frojdovske ideje o ograničenju sadističkog libida putem simbolične
prijetnje koja u djetetu izaziva strah zbog toga što vjeruje u to da će biti
kastrirano ako posegne za nečim što nije njegovo). I u toku 2011. Dragojevićev
Limun ponovo biva rehabilitovan u odnosu na potencijalnu simboličnu kastraciju
– i to putem ove monstruozne super-ego ruke! Lakan lamelu objašnjava kao
svojevrsnu pozitivnu opačinu kastracije; lamela je neuništivi ostatak,
parcijalni parazit zakačen za tijelo subjekta, ono što u njemu predstavlja
besmrtni impuls – ali da bi ovaj parcijalni parazit zaista bio besmrtan, on se
poput vampira mora napajati svakom tuđom smrti. Ako Limun internalizuje svoj
super-ego, ako prihvati da postoji nešto poput "nenasilne
komunikacije", onda će on simbolično morati da kastrira svoju poziciju
ratnika. Zato Limun ima kožnu lamelu, taj zapis na podlaktici je, u stvari,
način na koji Dragojević uspijeva da rehabilituje svog junaka u odnosu na sve
zločine koje je počinio u prošlosti, te da mu otvori put ka činjenju novih.
Zašto?
Kao
što već znamo, mit nema ni svoje konačno, ni svoje beskonačno vrijeme. U
vesternima, na primjer, koji imaju mitsko uređenje vremena, junak nikad ne
umire na kraju filma (tzv. konačno vrijeme), a ni ne odlazi jašući ka
nepoznatoj preriji da se više nikad ne bi vratio (tzv. beskonačno vrijeme).
Junak zaista na kraju filma uvijek usamljen odlazi, ali i dobacuje jedno "vratiću
se", kao ideju da je njegovo vrijeme ciklično i da će on uvijek biti tu
kad bude bilo potrebe za njegovim uslugama. U tom smislu, Limun predstavlja
mitski obrazac (sličan onome koji se može vidjeti u Ben Huru – filmu koji uz
Sedam veličanstvenih predstavalja i jedini direktni filmski citat u Paradi), a
Parada, iako se u njoj igra na kartu istoricizma povezanog s jednim realnim
događajem na post-ratnom Balkanu (nasiljem koje redovno prati pokušaje
održavanja gej parade), paradoksalno – ima obratnu ideju: pokušaj ponovnog
univerzalizovanja balkanskog muškog mita o neuništivom junaku. U spomenutom
intervjuu za HTV Dragojević je rekao da je model za Limunov lik direktno
preuzet od junaka njegovog ratnog filma Lepa sela lepo gore – riječ je o istom
ratniku, uhvaćenom u okvire cikličnog vremena mita – jedina razlika je u tome
što ratnik u ovom sikvelu sad ima i novu vojnu igračku.
2. Bratstvo
Druga
važna scena u Paradi dešava se u kancelariji šefa policije, u kojoj nevladina
organizacija Tolerancija traži od policije zaštitu tokom održavanja gej parade.
Šef policije, odbijajući da im pomogne, odgovara im otprilike u ovom stilu:
"Vidite, ja sam godinama bio
direktor kazneno-popravne ustanove, ja mogu da razumem pederastiju u
instituciji. Štićenici, njima svojstveno, kažu: nema seksa dok ne udare jaja o
jaja, snalaze se znate, al’ se time ne ponose, za razliku od vas, koji ste na
slobodi, a ponosite se."
U
nukleusnoj formi u ovoj sceni sadržana je suština libidalne ekonomije, koja
mora biti cenzurisana da bi se uspostavila balkanska muškost (ovoj sceni
vratiću se nešto kasnije).
Funkcije koje fuzionišu koncept balkanske muškosti kod Dragojevića se, osim u
smislu dislociranja odgovornosti, lociraju na još dvijema veoma vašnim osama:
druga je – cenzura homoseksualnosti, a treća – muško bratstvo. Vidjećemo da,
pored očiglednih slabosti koje Parada ima (stereotipna kemp priča, sumnjive
etičke poruke, estetika gega, priča koja se generalno kreće od jednog do drugog
nacionalističkog vica... – što, sve zajedno, čini ovaj film jednim od slabijih
ostvarenja u okviru novog talasa tzv. postjugoslovenskog filma), Dragojevićevo
djelo je, ipak, uspješno uhvatilo tačno ono mjesto na kojem izuzimanje od
odgovornosti ide ruku pod ruku s lomljivom koegzistencijom koju ekstremna i
nasilna homofobija imaju s implicitnim homoseksualnim bratstvom, zbog čega je
pogođen fenomen "dobrog terora", koji publika prepozaje kao svojstven
balkanskoj muškosti, zbog čega je, između ostalog, s polovinom miliona prodatih
ulaznica Parada postao ubjedljivo najgledaniji film na Balkanu posljednjih
godina (a činjenica da je "šokantna" tema filma osvojila i zapadnu
publiku i da je film dobio nagradu na Berlinskom festivalu samo ukazuje na to
da zapadna publika Balkan još uvijek čita na osnovu akutnih stereotipa).
Problem ovog filma je u tome što, iako se u njemu tri spomenute ideološke
funkcije balkanske muškosti: dislociranje odgovornosti, cenzura i bratstvo
izlažu s ciljem da budu transgresirane (film želi da pošalje poruku koja bi
trebalo da afirmiše toleranciju), ovo ostvarenje, paradoksalno, pervertira
upravo svoju vlastitu poruku – i to tako što kriminalni kôd uspijeva da
predstavi kao glavnu supstancu balkanske muškosti.
Nastavljamo sad s analizom druge funkcije balkanske muškosti – bratstva. Ovu
funkciju odmah ćemo provjeriti u kontekstu još jednog filma napravljenog prošle
godine. I u Dragojevićevoj Paradi, i u makedonskom filmu Pank nije mrtav
Vladimira Blaževskog – muškarac je muškarac samo dok oko sebe ima braću sličnu
sebi. U filmu Pank nije mrtav panker Mirsa treba da izvede operaciju veoma
sličnu onoj koju mora da realizuje Limun – on treba da ujedini nekadašnje
članove svojeg pank benda Radnička terapija. Članove svog benda on traži širom
nekadašnje Jugoslavije s ciljem da ih okupi kako bi zajednički nastupili pred
albanskom publikom na multietničkom hepeningu u gradu Debru. U Paradi muško
bratstvo je paravojno i ima zadatak da spašava seksualnu manjinu, a u filmu
Pank nije mrtav bratstvo je pankersko i treba da "spašava" etnički
suživot. Spas u oba slučaja dolazi u formi multipliciranih muških tijela – i to
ne bilo kojih tijela, već tijela pobratima, kao bratskih tijela. Evo nekih od
elemenata koji formiraju libidalnu ekonomiju balkanskog bratstva:
A)
Bratstvo se bazira na principu dvostrukog isključivanja: 1. isključivanje
prijateljstva među ženama (kod Dragojevića, Biserka i Lenka ne mogu da ostanu
samo na prijateljstvu, taj odnos se odmah implicitno seksualizuje; kod
Blaževskog, Nina i Mimi nemaju baš nikakav odnos); 2. isključivanje
prijateljstva između muškarca i žene. Derida kaže: "Da bi postalo primjer
univerzalnog bratstva, bratstvu je potrebno da bukvalno bude bratsko: tj. takvo
da žena ne može zamijeniti muškarca, ni sestra brata." (2001, 360). Ako se
žena pojavi u tom bratstvu, kao što je to slučaj s Ninom kod Blaževskog ili s
Biserkom kod Dragojevića, ona u rodnom smislu mora da funkcioniše kao muškarac,
zato što se bratstvo bazira na falusnoj bliskosti. Film Blaževskog bukvalno
završava Ljakovim pitanjem (igra ga Toni Mihajlovski): "Nina, brate, drkaš
li ga, brate?" Poslije svih peripetija kroz koje prolazi pank bend, Nina
uistinu postaje nešto kao dio pankerskog bratstva, ona s ostalim članovima
benda odlazi u nepoznatom pravcu, u budućnost, ipak, ultimativna sumnja u
odnosu na nju ostaje: žena nije dovoljno bratska, ona još uvijek ne zna što je
bratstvo, ona, svakako, čuje bratski poziv, čak i učestvuje u njemu (Nina je u
nekim situacijama presudna za ujedinjavanje bratstva), ali ona, ipak, još
uvijek sasvim ne razumije bratsko obećanje. Ona, nesumnjivo, dobro poznaje
bratstvo, čak i živi s njim, ali ima i ultimativni nedostatak – falus:
"Nina, brate, drkaš li ga, brate?"
To još uvijek ne daje nadu ženi, ali u isto vrijeme i komplikuje stvari, pa
tako žena ostaje nešto kao "vječna ironija zajednice", o kojoj piše i
Hegel (2001, 361). Uprkos nespornim pozitivnim ulogama koje Biserka i Nina
imaju u ovom smislu, ono za što žena nije sposobna je – kompletno razumijevanje
bratstva. Biserka je zaista portretisana s velikodušnom, nježnom ironijom, ona
je dirljiva i autentično demokratska osoba, ali balkansko bratstvo još uvijek
se ne može otvoriti prema njoj, upravo zato što je ono nasuprot njoj i
formirano. Muško bratstvo zaista dozvoljava preokrete: žena može postati dio
koalicije bratstava, ali to uvijek proizilazi iz muške dobrote (dobrote
partnera). Ujedno, riječ je i o patrijarhalnoj dobroti – Limun je osuđen na to
da bude dobar, u suprotnom će izgubiti Biserkinu ljubav. Mirsa voli Ninu takvu
kakva je, u njihovom odnosu nema ucjene, ali i Nina je u bratstvu zbog Mirsine
dobrote. On Nini daje neuporedivo više nego što joj uzima, imamo osjećaj da je
ženi u svijetu koji kreira Blaževski dobro – Nina ima slobodu kao rijetko koja
druga balkanska žena: kad se Nina Mirsi vraća trudna, on je prihvata bez moralizovanja
i njega lako možemo zamisliti kao dobrog oca Nininog djeteta. Nina ima slobodu
da sama odlučuje o svojem tijelu, o svom danu, o svom ponašanju, tako da se
može zaključiti kako ne samo Mirsa, već i Blaževski nigdje ne moralizuje u vezi
s Ninom, što njegovo portretisanje muškosti čini neuporedivo kompleksnijim i
manje manipulatoskim u odnosu na sumnjivog Dragojevića.
B)
Bratstvo
isključuje oca. Očinski odnos je monarhijski, kraljevski; odnos među braćom je
politički – piše Derida. Oba filma su otvorena figurom "odsutnog
oca", tipičnom temom postmoderne – Mirsi otac je otišao u Australiju;
Limunovog oca u filmu nema, a njegov sin postaje skinhed kad Limun odluči da
ode i da formira svoj novi dom. Premda je otac odsutan, bratstvo, ipak, zavisi
od ideje o ocu. To ne znači da se braća vezuju za oca, niti da su mu sinovi
potčinjeni. Nema prijateljskih osjećanja prema ocu, nema prijateljstva s nekim
kome si dužan. Bratstvo se ne može napraviti s ocem, ipak, ono predstavlja
nekakvu želju za porodicom, ali za takvom porodicom u kojoj je brat (a ne
otac!) u njenom centru.
Davanje prednosti figuri brata pred figurom oca djelimično se dešava i kao
politička nužnost. Krvavi ratovi na Balkanu tokom devedesetih poklopili su se s
padom komunizma. Komunizam je samo nominalno bio era drugova; suštinski i
strukturno bila je to era edipovske dinamike između oca i sina – partijski
kadrovi obraćali su se Titu nazivom "Stari", kodno Staljinovo ime
bilo je "Djed" i sl. Nije tu u pitanju samo ideološka, već i
suštinska porodična, edipalna drama smještena u srcu komunizma; zato je i pad
komunizma morao da se poklopi s rušenjem ideje o sadističkom ocu. To je, pak,
učinilo da era postkomunizma postane era braće; ali ne braće po krvi, već
pobratima – era muških bratstava.
Odličnu ilustraciju ideološke dinamike odnosa oca i sina u postkomunizmu daje
ruski film 12 gnijevnih ljudi (2007) Nikite Mihalkova. Dvanaestočlana sudska
porota treba da donese presudu o tome da li je čečenski student, kojemu se
sudi, kriv za ubistvo svog ruskog očuha ili nije. Presuda treba da bude
donešena jednoglasno, a porota, zbog toga što se sud renovira, biva premještena
u fiskulturnu salu obližnje škole, te tamo i zatvorena (čime se uspostavlja i
odgovarajuća replika u odnosu na događaje u Beslanu), pa u jednoj takvoj
kamernoj atmosferi počinje složenu ideološku debatu o odnosu otac-sin u
ideološkom univerzumu postkomunizma, kao temporalnog, ali i supstancijalnog
nasljednika komunizma. Sad, poslije raspada Sovjetskog Saveza, pitanje glasi:
Da li je ovaj Sin/Kćerka (Čečenija) kriv/a za ubistvo ovog Očuha (Rusije)?
U jugoslovenskom slučaju ovo se može ilustrovati najrazličitijim primjerima:
dobavljanje "vanjske" dozvole za emancipaciju posljednjeg
"djeteta" Jugoslavije – Kosova; svađa između Srbije i Hrvatske u vezi
s naslijeđivanjem olimpijskih medalja u martu 2008, kad su iz Srbije pokušali
doskočiti Hrvatima riječima da je Hrvatska, čim je odlučila da napusti
jugoslovensku porodicu, automatski ostavila i sve medalje u svom nekadašnjem
"domu" itd. U Mihalkovljevom filmu, u trenutku u kojem su glasovi u
vezi s pitanjem da li je čečenski student kriv za ubistvo ruskog očuha
izjednačeni, jedan od porotnika odjednom se prisjeća svojeg oca, koji je u
vrijeme komunizma bio partijski sekretar Urala. Na ovo drugi porotnik dobacuje
da je njegov otac bio privilegovan i da im taj slučaj ne može pomoći u
donošenju presude, ali sin na to odgovara riječima: "O kakvim
komunističkim privilegijama govorite? Nismo oca vidjeli tokom čitavog života.
Kad su ga penzionisali, otišao je čovjek za tri mjeseca." Ovo predstavlja
istinski prigovor koji jedan sin upućuje ocu, kojemu je, pak, zapalo da se bavi
krvavom politikom, umjesto da bude "željeni" otac u svojoj porodici –
pravi postkomunistički lament o sadističkim ideološkim očevima.
Čitanje
Frojda o bratskom savezu prije i poslije očevog ubistva ovdje dobija i svoju
političku repliku – samo je nad mrtvim očevim tijelom moguće izgraditi bratski
savez. Nad mrtvim tijelom Jugoslavije, kao domovine, rađa se ideja o bratskim
balkanskim narodima; a grižnja savjesti zbog očeubistva Jugoslavije umiruje se
ponovnim uspostavljanjem veza među izgubljenom braćom. U oba filma biti nečiji
brat, znači biti iznova ujedinjeni Jugosloven. To je i nostalgična simptomatska
tačka u koju se smiješta balkanski muškarac dvadeset i prvog vijeka. Muško
bratstvo na Balkanu u 21. vijeku je jugoslovensko bratstvo – i to nekako
prirodno dolazi: brat Jugosloven je stariji, a uvijek je dobro biti brat
starijemu bratu. Osim toga, ovako shvaćeno bratstvo dobija i elemente prirodnog
prava (starije je, dakle, prirodno je).
C)
Trebalo
bi, u stvari, bratstvima iz obaju filmova suprotstaviti i "scene iz
kreveta": one između muškarca i žene. Samo u krevetu balkanski muškarac se
susreće s političkom tajnom, s pitanjem: ko je moj javni neprijatelj? Mirsino
pitanje je: da li Albanac može biti dio mojeg bratstva? Limunovo pitanje je:
zar ćemo i homoseksualce prihvatiti za svoju braću? Da bi definisao svojeg
javnog neprijatelja, junak mora da napusti svoj krevet i dom, te da tamo, van
svog doma, okupi bratstvo – on zaista počinje svoju misiju u okrilju doma, ali
njegov dom nije izvor muškosti, tako da on mora da ga napusti ne bi li stigao
do izvora muškosti – do svojeg brata.
Paradoks
balkanskog bratstva sastoji se u tome da je figura brata uvijek zahvaćena
procesom hiperbolizacije. Uvijek postoji nešto što je bratskije od brata. Da bi
bratstvo bilo univerzalno, uvijek mora postojati bratstvo veće od
"prirodnog" brata (brata po krvi), ali i od određene nacije, jezika. Muško
bratstvo ne tiče se krvnog srodstva, ono je političke prirode i služi tome da
se uspostavi razlika između prijatelja i neprijatelja. To razlikovanje
obilježeno je intenzitetima vezivanja i razdvajanja na osnovu parova: dobro i
zlo, lijepo i ružno. Kod Dragojevića, Limunovo bratstvo pokušava da definiše
gej identitet koji vidi pred sobom: "je li ovaj homoseksualac dobar
čovjek, je li brat?" Kod Blaževskog: "hoće li moje bratstvo izgubiti
dio svoga bića ako budem svirao za Albance u Debru, da li pank-bratstvo ima veze
s multikulturnim zadatkom?" Bratstvo je stanje političke napetosti, ono se
formira kao bratstvo u odosu na nekoga ko nije brat. To nije samo neko za koga
se može smatrati da je na neki način suprotan, da predstavlja konkurenciju ili
da je nosilac intrige; naprotiv, to je neko ko je u dubokom antagonizmu s
konceptom muškosti (shvaćene u odnosu na ono što je političko, moralno, pravno,
identitetsko).
Osim
toga, bratstvo je i pitanje imena – ime se nalazi u srcu problema muškosti. Ime
koje mi je dato kad sam se rodio, nisam sam birao, ono me je uvelo u prostor
zakona. Nasuprot tome, nadimak mi je dao brat (ili sam ga samom sebi dao u
okviru bratstva) i to novo ime implicira izlazak iz prostora omeđenog zakonom,
te ulazak u bratstvo. Balkanski brat razlikuje se od drugih po nadimku. To nije
minimalistički nadimak poput onih koje možemo sresti kod Kafke – kod njega
slovo K. označava samoću, postojanje u istoriji nekog izdvojenog, jedinstvenog,
nekog ko brat nije nikome. Balkanski muškarac postaje razvijen i konačan tek
pošto dobije nadimak. Mirsa, Ljak, Džero, Žuti, Paša – kod Blaževskog; Limun,
Roko... kod Dragojevića. Brat mora da se rodi po drugi put (u jednoj sceni
Mirsa predlaže da "krste" novog člana benda, pa ga bacaju u kantu za
đubre na zadovoljstvo i onog koji je u đubre bačen, i onih koji ga tamo bacaju
– ako se po drugi put ne rodi i ako ne bude "kršten" od strane
bratstva, brat nema identitet). Za razliku od spomenutih, ženski likovi u oba
filma su: Nina, Milka, Biserka – one ne dobijaju drugi identitet, onaj prvi im
je dovoljan ili bar minimalan. Žena nema tu dvostrukost kad je riječ o njenoj
porodičnoj, bračnoj ili birokratskoj pripadnosti. Osim toga, u oba filma žena
se ne prikazuje kao dvosmislena, tiranska, čak ni koketna; ona, zatim, nikad nije
u razvoju – balkanska žena je već data, zatvorena. Nasuprot tome, balkanski
muškarac je konstantno u procesu transformacije, bori se za svoje veće ili
manje bratstvo, svaki njegov pokret je pokret zajednice.
Nema
bratstva bez poštovanja brata, ovo se zaista odnosi na tradiciju "moralne
dobre volje" još od Aristotela, ali ovdje nikad ne govorimo o čistom
moralnom poštovanju, jer ono nema veze s moralnim zakonom – poštovati pobratima
ne znači i poštovati zakon. Bratstvo mora da funkcioniše van svih drugih pravila,
čak i pravnih, zakonodavnih i političkih (Derida kaže: "Bratstvo, to je
pravo iznad svih drugih prava."). Bratstvo se pravno definiše samo u
odnosu prema drugim bratstvima (nacionalnim, domovinskim, porodičnim), a snaga
koja ih veže podudara se sa strategijama nacionalističkih i patriotskih
bratstava. Zato se paravojnoj Limunovoj formaciji može suprotstaviti samo
bratstvo skinhedsa, Mirsinom bratstvu samo ono koje imaju fudbalski navijači,
itd. Bratstvo ratnih veterana nije se oformilo kasnije, već u vrijeme rata.
Limun i Roko nisu se zbližili putem procesa tranzicione pravde – Dragojević je
tu klasični populista i mačista koji ne vjeruje u koncepte pravde, već u
mišiće; on želi da vidi vječno živog i aktivnog ratnog lešinara.
Bratstvo
poklapa sve druge oblike srastanja: ekonomske, geneološke, etnocentrične... sve
dok je definisano u polnom smislu. U velikim bratskim zajednicama ima samo
muškaraca, uvijek muškaraca. Poštovanje se ne odnosi samo na spoljašnje znake
poštovanja. Ono ne smije da bude isuviše nježno, zato što prevelika ljubav
razdvaja, a to će vezu prekinuti; ljubav je neprijatelj, a ljubav je, takođe i
neprijatelj morala (2001, 387). Zato bratstvo stoji na onom klimavom mjestu na
kojem još uvijek nema ljubavi – jer ljubav oslobađa isuviše privlačnosti; a,
ipak, nije riječ o neprijateljstvu, jer neprijateljstvo izaziva prekid.
Uglavnom: bratstvo nije isto što i prijateljstvo. Razlika između prijatelja i
brata sastoji se u tome što se prijatelju može povjeriti i apsolutna tajna, ali
bratstvo uvijek podrazumijeva ono što Derida naziva dva prijatelja plus jedan.
Dva muškarca u bratstvu su u odnosu povjerenja, ali i stalne, male i
neprimjetne komplikacije u vidu trećeg čovjeka, trećeg brata, pa četvrtog, itd.
To na uvid daje i zajedništvo bratstava u nasilju – oni nemaju izbora, osim da
čuvaju tajne svojih krvavih pirova. Bratstvo se uvijek javlja kao posljedica
nekakvog minulog rada. Bratstvo nikada ne predstavlja samo sadašnju zadatost,
ono pripada iskustvu čekanja, obećanja i angažovanja (2001, 357). Kod
Dragojevića, Roko čeka Limuna, Roko će se angažovati na svaki Limunov poziv.
Kod Blaževskog, ni Paša, ni Žuti nemaju izbora, već moraju odgovoriti na Mirsin
poziv. Suština bratstva sastoji se u tome da je svaki govor "brata"
govor molitve i da se na tu molitvu mora odgovoriti religioznom odanošću.
Ako se žena pojavi u muškom bratstvu, i pored toga što njeno pojavljivanje
predstavlja samo refleks patrijarhalne dobrote muškarca, ipak ostaje pitanje:
zašto muškarac ženi daruje ovakvu (za bratstvo – prijeteću) dobrotu? Na osnovu
onoga što piše Derida, to se dešava zbog toga što je, paradoksalno (jer se
muško bratstvo formira kao apsolutno), jedini drugi apsolut koji stoji nasuprot
bratstvu – usamljena, izdvojena žena, apsolut žene. Ženi je automatski i
bezrezervno odrečena kompletna zrelost istorijskog iskustva bratstva i ona
jedino postoji kao druga paradigma u odnosu na zatvoreno, apsolutno bratstvo.
Postojanje žene je na drugoj strani ekstremne hiperbole bratstva, ali za
pobratima samo žena može predstavljati drugo takvo "pravo nad svim
pravima", kakvo je i bratstvo.
D)
Bratstvo
je armija uniformi. Paradoksalno, oba filma se otvaraju golim tijelima. U
Paradi to je golo tijelo Limuna koji se tušira, a u filmu Pank nije mrtav Milka
gola pozira na slikarskoj akademiji. Ipak, ta tijela nisu ista. Limunovo tijelo
nije golo, obučeno je u tetovaže iz njegove ratne prošlosti; Milka je, nasuprot
tome, čista korporealnost istrošenog tijela žene u godinama – muškarac je
obučen i kad je go; žena je samo gola.
Muška uniforma u oba filma uspostavlja razliku među brojnim modusima:
pankerskom, ratno-veteranskom, policijskom, radničkom, mondenskom,
sudsko-proceduralnom; eros odjeće je eros sjedinjavanja muškarca s kolektivom.
Kad oblači uniformu, balkanski muškarac se ne oblači sam. Oblači se kolektivno,
uniforma je odjeća bratstva. Kod Blaževskog postoji scena u kojoj se bend,
prije nastupa na sceni, oblači u kolektivnom duhu; pankeri nose kolektivna
obilježja: anti-svastika bedževe, kožne jakne s nitnama, iglama, alkama...
Ideja je da se u pogon stavi čitava mašinerija uniforme. I druga bratstva su
takva: fudbalski navijači kod Blaževskog, ljudi koji rade u Limunovoj agenciji
za obezbjeđenje i skinhedsi kod Dragojevića...
Najveća
prijetnja balkanskom muškarcu je "nulta" odjeća činovnika.
Uništavajući eros činovnika o kojemu toliko piše Kafka. Ove teme kod
Dragojevića nema, jer tamo nema "nultih muškaraca", činovnika, svi
predstavljaju stripovske stereotipe u uniformama svoje nacije i grupe – to je
segment u kojem je Parada očajno stereotipan film. Kod Blaževskog, najveća
prijetnja pankeru je "nulti" muškarac. Na potencijalno pitanje:
"Ali, činovnici nikoga ne ubijaju, zar ne?", Mirsa bi odgovorio poput
Kafke: "O, još kako. Žive i za preobražaj sposobne ljude pretvaraju u mrtve
i registarske brojeve, nesposobne za bilo kakav preobražaj". U jednoj
sceni kod Blaževskog, Mirsa korača ulicom iza nekog mondenso-birokratskog
muškarca i, iako mu verbalno ne prijeti, među njima se stvara očigledna
tenzija. Prijetnja koja od Mirse dolazi je prijernja njegove odjeće. Muškarac
verbalno prijeti samo nepoznatoj ženi; takva je scena u autobusu, kod
Blaževskog, kad Mirsa i Ljak razmjenjuju nepristojnosti pred nepoznatim ženama.
U seminaru Četiri temeljna pojma psihoanalize Lakan piše o kretanju prijetnje:
u pekinškoj operi likovi se ne bore udarcima, nego pokretima zastrašivanja.
Odjeća je pokret koji zastrašuje. Stari narodi idu u rat sa strašnim maskama.
Odjeća balkanskog muškarca je jedna takva strašna maska, jer se balkanski
muškarac u svojoj svakodnevici ponaša kao da je na ratnoj sceni: od Limunovih
zlatnih lanaca i tetovaža, do Mirsinih kožnih jakni i pribadača – balkanski
muškarac u balkanskoj džungli odlazi da se s drugim muškarcima bori i putem
svoje uniforme, putem uniforme svoje grupe.
Ako
uporedimo pankera kod Blaževskog s pankerom iz kultnog britanskog dokumentarca
UK/DK (1983) Kristofera Kolinsa, vidjećemo da ih spaja odbojnost ka
"nultoj odjeći" činovnika. Ni jedan ni drugi muškarac ne traže ništa
posebno od svijeta u kojem žive, osim da im bude odobreno pravo na vuzuelnu
različitost. Panker bi radio bilo što: kod Blaževskog – Ljak radi u klanici;
kod Kolinsa – u supermarketu, ali dok sjedi za kasom s irokez frizurom, njegov
izgled može prouzrokovati i srčani udar kod nekoga od kupaca. Smiješno? Ne baš.
Zahtjev da izgledaš kao što se osjećaš nije baš tako naivna stvar. Panker traži
da njegova odjeća bude izraz unutrašnjih emocija, traži da se ljudi ne
pretvaraju da su ravnodušni, da ne lažu da im je svejedno. Korporacione uniforme
su tačno to. One su ravnodušne. Pankersko odijelo je bilo sazdano od emocija
(od djelova vojnih uniformi, u sklopu anarhističke ideje čiji je cilj bio
upravo podizanje bunta protiv ratova) i zato je trpjelo poraz. "Pank nije
mrtav" – ova parola bila je ugrađena u pankerski pokret još od njegovih
početaka. Pankeri su o smrti govorili još u vrijeme vlastitog rađanja, zato što
su nejasno osjećali da su emocije višak u savremenom svijetu. Kod Kolinsa, u
britanskom svijetu, tema korporacija je akutna svakodnevica, dok je kod
Blaževskog potisnuta, jer je ta tema potisnuta na čitavom Balkanu – niti su
komunistički drugovi otišli kako treba, niti su još kapitalistički supermarketi
došli kako treba. Parada je pokret suprotan uniformama – zatvoren u svijetu
neprijatelja, balkanski muškarac iz Parade je tijelo sačinjeno od hijeroglifa
bratstva: nacionalnog, ratnog, amblemskog. Privatni prostor toga tijela je
asemblaž – Limunov stan je pun ikona, prepariranih jelena, nacionalističkih
zastava i grbova, ratnih fotografija, trofejnog oružja, vojničkih uniformi,
kapa i medalja. Duhovni Limunov svijet je kolaž sazdan od religioznih pjesama,
te popa i folka iz zemalja u kojima je ratovao – pa će tek homoseksualci
uspjeti da izbrišu ovu mučnu ratnu mapu iz njegovog stana i da ga pretvore u
nekakav neutralni prostor neprijeteće muškosti, da ga vrate u "normalno
stanje" nultog postojanja, bez sadističkih obilježja pola.
Bratstvo
je opsjednuto pitanjem discipline. Disciplina je strategija uvedena s određenim
ciljem; u Paradi mnogo više nego u filmu Pank nije mrtav. Disciplina nije
oslobođena političke operacije i ne tiče se samo učenja homoseksualaca
samoodbrani – ona je pravo lice muškog bratstva, njegova prazna protofašistička
vrijednost. Ovaj dip disciplinovanja ima, svakako, veze i s rapidnim porastom
demohrišćanskih, neonacističkih i navijačkih muških bratstava na Balkanu
poslije poraza komunizma. Ipak, ovdje nije riječ o disciplinovanju kao o
apstraktnoj vrijednosti, niti se, pak, bilo ko od članova bratstava može u
istiskom smislu smatrati "disciplinovanim" – naprotiv, to što
odlikuje sve pripadnike bratstva je određeni hedonizam u opštem ili u
konkretnom smislu (alkohol, droge, sitna uživanja) i šire je shvaćen kao
nekakvo sado-mazohističko uživanje u potčinjavanju autoritetima – i samo gej
likovi u Paradi ne pristaju na takvo potčinjavanje. Ipak, Dragojevićeva
manipulacija sastoji se u tome da pokuša gledaoca uključiti na stranu prećutnog
neshvatanja činjenice koja se tiče sljedećeg pitanja: zašto homoseksualci ne bi
Limunu dali pravo da im bude lider u tom određenom trenutku kad se, eto, jasno
vidi kako on djeluje u njihovu korist?
A
homoseksualci mu ga s pravom ne daju – Limun je posljednji čovjek koji bi ih
mogao odbraniti, njegovo remodelovanje u podržavatelja gej parade u posljednjim
sekvencama predstavlja još veću filmsku manipulaciju. Ovaj lik nema ni čime, ni
u ime čega da stane na stranu gej parade, osim ako totalno ne prestane da
postoji – on je u filmu ponovo nagrađen u ideološkom smislu zato što je alfa
mužjak, a stereotip o lideru balkanskog bratstva još jednom je učvršćen. Limun
pokušava da disciplinuje i imidž; uči Radmila kako da pije rakiju i da pritom
sakrije svoj mali prst – ovaj minimalni kod čini se prepoznatljivim svim ratnim
veteranima, a Radmilo, zaista, na kraju filma uspijeva i da nauči kako da
sakrije svoj mali prst dok pije – i koliko god da je patetičan taj dodatak u
imidžu, toliko je i Dragojevićev režiserski rukopis još otvorenije perverzan –
on uistinu vjeruje u postojanje nečega poput "prepoznatljivog gej
imidža". U intervjuu za HTV, govoreći o premijeri filma u Berlinu, rekao
je da su trećina ljudi u publici bili predstavnici LGBT zajenice, te da
preostale dvije trećine bili ljudi iz nekadašnjih jugoslovenskih država i
religiozni gledaoci. Upitan kako ih je uspio razlikovati, Dragojević je
odgovorio da su oni "razneženi" bili pederi. Disciplina je pitanje
koje se tiče toga kako nekoga da staviš pod kontrolu, kako da ga
"prepoznaš".
E)
Sovjetski
komunista Pjatakov, već isključen iz boljševičkih redova, iz egzila u Parizu,
napisao je: "Mi smo partija sastavljena od ljudi koji nemoguće čine
mogućim; protkani mišlju o nasilju, upućujemo ga sebi samima, a ako partija to
od nas zatraži, ako je za nju to nešto što je potrebno i važno, aktom volje za
24 sata iz svojih glava izbacićemo sve ideje kojima smo se zanosili godinama...
Pucanje u čelo iz pištolja je minoran čin u odnosu na ispunjavanje volje o
kojoj govorim." Volja o kojoj govori Pjatakov, jednaka je volji koja u
zajednici drži i postkomunističko bratstvo. Zbog toga što je prazno u odnosu na
ideologiju, bratstvo je haotično, u smislu da ga svaka supstanca može ispuniti.
Bratstvo danas može braniti ono što je juče napadalo ili ono što će biti
spremno da napadne sjutra.
Bratstvo
može da se šifta između užasno desnih i užasno lijevih paradigmi. Sve dok je
bratstvo neugroženo, neugožena je i borba (lako možemo zamisliti Limuna deset
godina kasnije, kako s istom žestinom ujedinjuje svoju braću za napad na novu
ugroženu manjinsku grupu koju danas brani – s istom žestinom ponovo će postati
nova desničarska agentura). Muškarci na kraju oba filma ostaju oštećeni,
prebijeni i poraženi, ali više nisu sami, splotili su se ponovo u muško
bratstvo. Bez te apsolutne prošlosti bratstva (Mirsa hibernira u toku svih godina
tokom kojih traju balkanski ratovi, a Limun tamo stiče svoju braću) – i Limun,
i Mirsa imaju samo apsolutnu prošlost bratstva. Žuti kod Blaževskog živi kao
rekovalescent u zajednici Sai Babe, ali samo jedan Ljakov potez (trenutak kad
lideru skida periku) dovoljan je da bi Žuti ugledao to što godinama unazad nije
mogao vidjeti: to da ima lažnog lidera – bratstvo Sai Babe ni približno ne može
zamijeniti staro pankersko bratstvo. I Roko, i Halil, i Azem dvoume se da li da
se priključe starom Limunovom bratstvu, zato što je ulog prevelik: njihova
muškost će biti dovedena u pitanje jer treba da brane gej paradu. Ali upravo tu
se i krije Dragojevićeva zamka – ako odbiju da se vrate starom bratstvu, tek
tad će pokazati da, u stvari, i nisu u dovoljnoj mjeri muškarci. Unutrašnja
kohezivna snaga bratstva uvijek je jača od spoljašnjih normi i oni se zbog
toga, paradoksalno, priključuju odbrani parade, upravo da bi potvrdili da su –
autentični alfa mužjaci.
Opet paradoksalno, ali pravi heroizam u ovom slučaju ne bi se mogao pokazati
kad bi muško bratstvo došlo u sukob s drugim bratstvom (neonacistima,
fudbalskim huliganima...), već kad bi neko od članova odbio da se bratstvu
priključi (kad bi, na primjer, Žuti odbio da se vrati Mirsi), Ipak, takvo se
nešto neće desiti jer ni jedan od članova ne može izvesti taj usamljeni gest
zato što bi poništavanje bratstva značilo simbolično samoubistvo, samoubistvo
patrijarhalnog alfa mužjaka. Zato Parada staje u odbranu gej prava samo na
površinskom, ali ne i na strukturnom nivou – tu nije riječ o toleranciji prema
onome ko je razčit, već se radi samo o povlađivanju logici bratstva zarad
unutrašnje socijalne kohezije.
Treba se ovdje prisjetiti jednog starijeg dramskog djela koje je po prvi put
postavilo pred publiku upravo etičku dramu pravog heroja – u pitanju je
Sofoklova drama Filoktet. Kod Sofokla u igri je koncept epskog heroja koji
treba da donese odluku što da učini – da ispoštuje pravila bratstva ili
vlastito unutrašnje osjećanje za etiku. Stari heroj Filoktet ostavljen je od
strane svojih prijatelja na pustom ostrvu da umre. On ima Heraklitovu strijelu,
a proročanstvo kaže da će Grci dobiti Trojanski rat samo s njegovom strijelom.
Grci šalju Neoptolema, zato što ga smatraju momkom koji bi mogao zadobiti
povjerenje staroga vojnika. I, zaista, Filoktet zavoli Neoptolema i povjeri mu
strijelu na čuvanje. Neoptolemu ostaje samo nekoliko koraka do lađe kojom će
otploviti zajedno sa strijelom, ali se u tom trenutku zaustavlja i vraća.
Neoptolem pokazuje veličinu podjednaku Filoktetovoj. Po cijenu grčke propasti
pod Trojom i po cijenu da pogazi svoju riječ datu bratstvu – ono što on ne može
učiniti je da iznevjeri starčevo povjerenje. Vraća se i kazuje Filoktetu razlog
svog dolaska. Filoktet mu odgovara: "Dijete moje, ti si vidljivom učinio
suštinu svojeg bića." Sofokle nas uči da se pravi etički gest sastoji u
činu da, i po cijenu da se čitav tvoj vidljivi svijet (svijet muškog bratstva)
raspadne, ono što ne treba da učiniš je da pojedeš vlastite riječi. Jer one su
sve što imaš. Ova drama je, u stvari, prvi put na scenu postavila prastari
problem etičkog gesta. Koliko koštaju tvoje riječi u trenutku kad možeš
izgubiti lično dobro?
Realno gledano, Neoptolem može da izgubi sve ako ostane dosljedan svojoj riječi
datoj starom Filoktetu. Ako proguta riječi koje je uputio Filoktetu i ako ga
iznevjeri, on će ostvariti ulogu koju mu je dodijelilo bratstvo i dobiće nazad
svoju svijetlu budućnost. Ova drama postavlja pitanje: kad životne okolnosti ne
idu dobro, od kakvog materijala mora biti sazdan čovjek koji ostaje dosljedan
sebi samome? Sofokle nas uči da bratstvo, bez obzira na to koliko su u
određenom trenutku opravdane njegove momentalne agende, u sebi uvijek sadrži i
reaktivnu snagu – priroda bratstva je takva da je je ono uvijek u većoj mjeri
desničarsko. Koncept nepatrijarhalnog građanskog društva ne započinje
homogenizovanjem bratstva, već, obratno, činom individualnog otpora grupnim
identiteima muškosti – uvijek odbranom nemoćnog pred snagom homogenog, moćnog
bratstva.
3. Cenzura
Kad
u djelu Četiri temeljna pojma psihoanalize Lakan kaže da se muškost i ženskost
sreću kao travestija, posredstvom maske, to nije baš sasvim tačno, bar ne kad
je riječ o balkanskim bratstvima. Ni četrdesetogodišnji Mirsa kod Blaževskog,
ni četrdesetpetogodišnji Dragojevićev Limun ne oblače uniforme (pankerske,
paravojne) zbog erotskog zavođenja suprotnog pola. Uniforma balkanskog muškarca
bez izuzetka tiče se odnosa s drugim muškarcem, uniforma se oblači da bi se
muškarac poistovjetio s imaginarnom igrom pod maskama, usmjerenom ka drugom
muškarcu. Maska balkanskog muškarca tiče se dimenzija u kojima se odvija
mimikrija u odnosu na muškog neprijatelja. Lakan govori o tri dimenzije
mimikrije kod životinja: pretvaranju (transvestizmu), prikrivanju (kamuflaži) i
zastrašivanju. I Limun, i Mirsa svoju uniformu koriste zbog transvestizma,
kamuflaže i zastrašivanja. Lakan piše da kamuflaža nikad ne predstavlja
usaglašavanje s podlogom, već da je, naprotiv, riječ o uvlačenju u sliku: kako
postati šaren na šarenoj podlozi?
Dok se u Paradi kamufliraju samo heteroseksualni muškarci (oni žive u stalnom
naporu da izvrše intimidaciju protivnika, konstantno su opterećeni kamuflažom),
paradoksalno, ni jedan od homoseksualaca nema ekspresivnu odjeću (inače, toliko
karakterističnu kad je riječ o stereotipnim reprezentacijama gej zajednice na
Balkanu). U velikoj konkurenciji hetero muškaraca opsjednutih transvestiranjem
muškosti, gej muškarci (Radmilo, Mirko...) postižu nekakav "nulti
seksualni" identitet – ne u smislu "nulte" činovničke odjeće
zastrašujućih korporacija i ne u smislu stavljanja maski iza kojih se kriju
uplašeni ratnici – već u smislu oslobođenosti od mučnih zahtjeva
heteroseksualnih bratstava. Transvestizam uvijek stremi nekakvoj maskaradi u
polnom smislu, kaže Lakan, ali on propušta da spomene da ta funkcija
zastrašivanja ima cilj da se izazove seksualna uvreda kako bi se sakrila jedna
temeljnija operacija koja se tiče muškosti – ona koja se odnosi na skrivanje
inherentne homoseksualnosti, koja homofobne strukture muškaraca iz Parade čini
takvima da se za njih u istinskom smislu riječi može kazati kako su takođe –
homoseksualni.
Kako
objasniti ovaj paradoks? Jedini konteksti u kojem je muškarcima u filmu
"dozvoljeno" da bezbijedno gledaju u golo muško tijelo su sport i armija/policija:
takve su scene s košakraškom ekipom u hotelu u kojem su smješteni Limun i
Radmilo; takva je scena s Mirsom i Ljakom koji, kad prelaze međudržavnu
granicu, završavaju u graničnoj armijskog baraci sasvim goli... Armija
(bratstvo) je jedino mjesto na kojem je muško tijelo bezbijedno ogoljeno pred
drugim muškim tijelom. Slavoj Žižek piše o tome da se suština cenzure sastoji u
tome da se tačno prikrije mjesto oko kojeg gravitira želja i u vezi s tim daje
primjer pederastije u JNA. Pitanje je: zašto nije bilo dozvoljeno da pederi
služe u JNA? "Ne zato što je pederluk predstavljao nekakvu aktivnu
prijetnju falocentričnoj vojnoj moći" (206, 156), već zato što su se
vojnici u armiji vezivali putem "pederskog koda" muškosti, riječ je
bila o onoj muško-bratskoj bliskosti koja je garantovala socijalnu koheziju u
armiji. Cenzura uvijek promaši svoju poentu i to ne zbog toga što ona utiče na
povećanje statusa marginalne snage, već zato što se cenzurom pravi raskol u
okviru snage same socijalne grupe. Cenzura na vidjelo iznosi tačan razlog radi
kojeg izgrađen određeni sistem. U slučaju pederastije, uzrok zbog kojeg se
gradi socijalna kohezija i prijateljstvo do groba između Roka i Limuna nalazi
se tačno u pederskom modu njihove relacije: to je tačno ono mjesto na kojem je
funkcija muškosti obuzeta od strane njene radikalne nad-vrijednosti –
homoseksualne bliskosti.
Jedina scena u Paradi koja je data u retrospekciji je susret Roka i Limuna u
okupiranoj baraci u toku rata. Dok Limun drži Roka na nišanu, odjednom ugleda
njegovu golu zadnjicu – Roko vrši veliku nuždu. Limunu ova scena postaje
zabavna, pa mu na kraju dobacuje toaletni papir i tako se dva neprijatelja
putem analne metafore zauvijek spajaju u vječno pobratimstvo. Ovo je mjesto na
kojem anus postaje garant njihovom vječnom muškom bratstvu, i izvan svake je
moguće ideologije.
Čitava
mimikrija u vezi s uniformama u Paradi data je s ciljem da se izbriše
neodoljiva bliskost između muškaraca, koja bi nastala kad bi cenzura
homoseksualnosti bila ukinuta. To na drugi način kazuje i šef policije u
uvodnoj sceni drugog dijela ovog teksta: "U zatvoru je pederastija
razumljiva i očekivana, ali ovdje nije." Pokret cenzure tačno pogađa
upravo ovaj paradoks – sloboda treba da funkcioniše kao zatvor za manjine, a
zatvor da postane njihova sloboda. Ulica traži da se želja ukroti, da preuzmeš
role koje ti nisu inherentne, traži odjeću za muškarce; a funkcija uniforme
nije ništa drugo već tačno to: skrivanje homoerotskog potencijala kod muškarca.
Scene fudbalera koji se zajedno tuširaju, muškarci zagrljeni pod
"izgovorom" da su fudbaleri, navijači, huligani, pankeri – njihova
uniforma je cenzurisana funkcija homoerotske bliskosti. Oni koji ne igraju role
na ulici i koji žele da budu to što jesu, kod Dragojevića su (bez izuzetka)
samo homoseksualci. Samo oni ne pristaju na cenzuru u okviru zajednice. U to
smislu treba shvatiti i Mirkov završni govor na gej paradi:
“Pogledajte ove ljude, ej! Nije ovo
više pitanje strejt ili gej, ovo su dve Srbije, samo što vas ova Srbija svaki dan
tera da budete ono što niste, ona vas tera da imate šest različitih uloga:
jednu za roditelje, za prijatelje, za ulicu, za posao; tera vas da budete ono
što niste, crpi vam snagu, ej! Znam ja da ćemo danas da dobijemo najveće batine
u svom životu, ali čak i te batine su bolje od ovog poniženja koje trpimo ceo
jebeni život.”
Slavoj
Žižek piše o "opscenom zadovoljstvu" koje je u funkciji super-ega.
Direktna homoseksualnost je otvorena za napad, ali samo zato što je unutrašnja
kohezija vojničkog života organizovana oko homoseksualne veze: aluzije na
ljubav među muškarcima, gej vicevi, praktikovanje bliskosti i sl. Dotjerana do
svojih nasilnih ekstrema, homoerotska veza može se prepoznati i u ritualnim
poniženjima u vojničkim kasarnama, na inicijacionim ceremonijama u okviru
tajnih bratstava na američkim Ajvi Lig univerzitetima, itd. Koegzistencija
nasilne homofobije i javno nepriznate, podzemne homoseksualne želje postoji
samo kad se operiše na nivou cenzure. Od hrišćanskih, preko feudalnih,
prosvetiteljskih, revolucionarnih, do muških bratstava po američkim
univerzitetima i korporacijama, po evropskim profesionalnim i elitnim klubovima
izgrađenim na načelima kastinskih povezivanja, do obnovljenog interesa za
masonske pokrete na početku 21. vijeka, čak i na Balkanu – sve ove muške
zajednice odnose se univerzalistički. One naizgled odbijaju da prihvate limit
prirodnog, doslovnog, genetskog; ali se kohezivna snaga koja ih povezuje bez
izuzetka bazira na strahu da se otvoreno prizna bliskost koja se nalazi na istoj
osi kao i homoerotska želja.
Jutarnji rituali šminkanja kod žena ili dotjerivanja kod muškaraca liče na
nanošenje ratničkih boja kod primitivnih naroda. Kao što se nekad išlo u
plemenske ratove, danas se ide u polne ratove; ali ti se polni ratovi, paradoksalno,
vode protiv istopolnosti. U Paradi, osim što ga vidimo kako pere zube, Radmila
ne možemo vidjeti ni u jednoj sceni koja se tiče ritualnih šminkanja.
Pederastija je prirodna, normalna. Homoseksualost izlazi na ulice onakva kakva
jeste; a svi drugi – i hetero muškarci, i hetero žene – prinuđeni su da
upotrebe sve tipove dotjerivanja kako bi potisnuli homoerotsku želju.
Već
konzervativni Frojd piše o tome da u psihi nema ničeg što bi se moglo odrediti
kao muškost ili kao ženskost. Ova određenja pogrešno smatramo duševnim
kvalitetima. Muškost i ženskost u jednom tijelu kolebaju se na takav način da
ne treba imati mnogo mudrosti kako bi se moglo sagledati da "glumiti"
muškarca ili "glumiti" ženu jedva da predstavlja pokoravanje anatomiji
i konvencijama. Najstrožija među konvencijama je, svakako, ona modna. I ovo je
jedan od razloga zbog kojih se čini da muški transvestiti s toliko uspješnosti
performiraju ženski pol – jer ženska odjeća je, u stvari, besmisleno pretjerana
i ekscesivna je do tog stepena da je lako glumiti. I u ovom kontekstu smo
naviknuti na to da muškost gledamo kao nekakvu "nultu odjeću"
čovjeka. Ipak, balkanska muškost potvrđuje da je muškost daleko od "nulte
odjeće" čovječanstva. Tetovaža, uniforma... Sve ovo su rukopisi uz pomoć
kojih se muško tijelo oblači na način na koji će moći da izbjegne bliskost s
drugim muškarcima. Muška uniforma, oklop, štit muškosti – to je ekscesivna
odjeća balkanskog "toplog brata", to je odjeća koja ukazuje na njegov
strah od najinherntnije homoerotske želje.
Deleuze, Gilles (2004) The Logic of Sense, translated by Mark
Lester with Charles Stivale, London and New York: Continuum.
Derida, Žak (2001) Politike prijateljstva, preveo Ivan
Milenković, Beograd, Beogradski krug.
Lacan, Jacques (1986) Četiri temeljna pojma psihoanalize. XI
Seminar. Prevela: Mirjana Vujanić-Lednicki, Zagreb: Naprijed.
Žižek, Slavoj (2006) The Universal Exception, London, New
York: Continuum.
Žižek, Slavoj (2007) How to Read Lacan, New York, London:
W&W Norton and Company.
Post a Comment