DEMOKRACIJA JE NAŠLA
SVOJO KONTINUITETO V TOTALITARIZMU: POGOVOR Z JASNO KOTESKO
(c) photo by Ivan Todorovski
30.05.2011 | Tjaša
Pureber
Z JasnoKotesko sem se prvič srečala leta 2009 na konferenci v Moderni
galeriji v Ljubljani. Na oder je stopila na način, ki je spominjal na radikalno
gesto: ni želela ne sesti ne predavati. Namesto tega je stala, na prvi pogled
nekoliko neudobno. Kmalu se je izkazalo, da je šlo za odlično uprizorjen
performans, ki je spričo njenih duhovitih in jasnih misli hipoma prevzel
celotno občinstvo. Med drugim je spregovorila tudi o svojem očetu, znanem
makedonskem pesniku Jovanu Koteskemu,
ki ga je tajna služba nekdanje Jugoslavije preganjala skupaj z vso družino.
Jasna Koteska je družinski molk na to temo prekinila tako, da je očetovo usodo
postavila v sfero političnega in si tako prislužila mednarodni sloves kot ena
izmed najbolj znanih sodobnih makedonskih avtoric. Koteska je tesno povezana s
Slovenijo, saj že 15 let poučuje slovensko književnost 19. stoletja na državni univerzi v Skopju. Poleg književnosti, iz katere je doktorirala, deluje še
na področju teoretske psihoanalize ter študijev spolov in se ukvarja s
tematikami, kot so intimnost, sanitarnost, travme, zamera, identitete, abjekt,
komunizem. Rodila se je leta 1970 v Skopju v Makedoniji in študirala na
Srednjeevropski univerzi (CEU) v Budimpešti ter na Univerzi v Skopju. Je
avtorica več knjig in člankov. Njega knjiga Intimist (pod
tem imenom je jugoslovanska tajna policija vodila dosje njenega očeta), ki je
prevedena v slovenščino, obravnava 20. stoletje kot svet brez intime.
TP: Ali praznujete
1. maj?
JK: Lagala bi, če
bi dejala, da ga praznujem na običajen, ritualen način. V Makedoniji se 1. maj
tradicionalno praznuje s piknikom na prostem ob spremljavi turbofolk glasbe in
s popivanjem. Ne gre za sporočilo, glas odpora zoper krute delovne pogoje, pač
pa za perverzno slavje: vse leto garaš na polju ali v tovarni in se potem
enkrat v letu prepustiš pijančevanju in brezdelju, proslavljanju natanko
tistega časa, ki ga porabiš, da si odpočiješ od dela. Gre za nekakšno obliko
sprostitve pred (naslednjim) delovnim obdobjem. Mnenja sem, da so Makedonci
slabo seznanjeni z delavskimi pravicami, da ne omenjam njihove skope protestne
tradicije, zato je zanje 1. maj, razen za nekaj redkih aktivistov, prejkone
nejasen spominek komunistične preteklosti.
Praznik dela je
nedvomno zelo pomemben dogodek – ne le kot boj za osemurni delavnik v 19.
stoletju. Strinjam se z Bertrandom Russellom, da bi štiriurni delavnik vsem
omogočal udobno življenje, obenem pa ne smemo pozabiti znamenitega manifesta
Boba Blacka »Abolition of work« (Ukinitev dela) ter zlasti njegovega uvodnega
stavka: »Nihče ne bi smel delati. Delo je vzrok za domala vso bedo v svetu.« Ko
sem bila mlajša, sem njegov manifest obesila na hladilnik, bolj za šalo kot
zares. A starejša kot postajam, pomembnejši se mi zdi. Ukinitev prisilnega dela
in prisilne proizvodnje – to bi nemara lahko bili glavni nalogi naše
generacije.
TP: Bi lahko
potegnili vzporednice med tem manifestom in sedanjo situacijo v Makedoniji?
JK: Blackov
manifest je za kraj, od koder izviram, absurden. Na Zahodu obstaja več gibanj:
gibanje »Living with 2 dollars per day« (Življenje z 2 dolarjema na dan), koncept
življenja s 100 ali manj predmeti na leto Daveja Bruna itn., ki pričajo o tem,
da so se nekateri naveličali industrijskih idealov dela in potrošnje. A ta
gibanja se zdijo absurdna za Makedonijo, kjer tretjina prebivalcev živi v
revščini in so prisiljeni sprejeti vsako delo, ki se jim ponuja. Mnogi moji
sorojaki dejansko preživijo z 2 dolarjema na dan. Želijo si, da bi si lahko
privoščili vsaj 10 osebnih stvari na leto in nič več kot to itn. Minilo je
dvajset let od padca komunizma in za tretjino mojih rojakov so natrpane police
kapitalističnih supermarketov še vedno le sanje. Tudi zato je 1. maj enako
pomemben danes, kot je bil v preteklosti.
TP: Toda zdi se,
da v državah nekdanje Jugoslavije mnogi gledajo na boj za delavske pravice z
nekakšno nostalgičnostjo, brez pravega upanja ali poguma, da bi se ga v
trenutni situaciji tudi sami lotili.
JK: Sama nisem
nostalgična v nobenem konkretnem, lokalnozgodovinskem smislu. Komunizem sem
sovražila in nikoli ne bom zagovarjala njegove vrnitve. A zavedati se moramo
tudi, da ko je k nam prišlo socialistično gibanje, je bilo to le od daleč
podobno izvorni ideji o njem.
Ko je nastopil
komunizem, Makedonija skoraj ni poznala tržne ekonomije, da o industriji sploh
ne govorimo, kar pomeni, da tudi delavstva, ki bi trpelo izkoriščanje, domala
ni bilo. Po podatkih popisa prebivalstva decembra 1945 je bilo v Makedoniji 140
tovarn, 163 podjetij, 8.873 delovnih mest in le 3.391 delavcev, najmanj v
primerjavi z drugimi evropskimi državami. (Za primerjavo je Slovenija imela 1.094
tovarn, 1.222 podjetij in 87.113 delovnih mest). Zaradi nerazvite industrije so
se v Makedoniji ukvarjali z vprašanjem, kje dobiti denar, da se omogoči razvoj
industrije in tako izpolni veliki komunistični sen o mehanizaciji.
TP: Rešitev so
našli v podeželju.
JK: Le tam se je
bilo mogoče dokopati do »pravega« in ne virtualnega denarja. Leta 1939 je bilo
v nekdanji Jugoslaviji 76,6 odstotkov kmetovalcev. Kljub temu je Makedonija v
začetku druge svetovne vojne premogla vsega skupaj 6 traktorjev, 6 šivalnih
strojev in 20 mlatilnic! Na teh je temeljila celotna proizvodnja. Tretjina
kmetovalcev je delo opravljala dobesedno z rokami, saj niso imeli niti
najosnovnejšega delovnega orodja. Povedati želim, da se je s kontekstualizacijo
zahodnjaškega gibanja za delavske pravice na tem območju pokazalo, da se je
izkoriščanje preneslo pretežno na kmete, ki niso bili samo izkoriščani, pač pa
tudi javno razglašeni za sovražnike komunistične ideologije, kar pomeni, da so
nosili težo dvojne stigmatizacije.
A v splošnem boj za
človekovo dostojanstvo še zdaleč ni izbojevan. Marx je v Londonu videl, kako
velike tovarne požirajo ljudi, kako so ti postajali stroji; videl je, kako se
človek spreminja v podaljšek stroja. Marxova prognoza o obubožanju delavstva do
točke, ki jo je sam napovedal, se ni nikoli zares uresničila, če upoštevamo, da
ima delavec danes svoj avtomobil in mikrovalovko. Vendar je Marx razločno
pojasnil, da je proletariat zanj najnižji razredni segment, to, kar danes
poznamo kot podrazred: nezaposleni, bolni, starejši, družbeni odpadniki,
brezdomci. Leta 1970 se je pojavila teorija o »času sprostitve«, ko se je
zaradi avtomatizacije proizvodnje razširilo prepričanje, da nam ne bo več treba
toliko delati, da bodo ljudje lahko uživali v brezdelju. A to se ni zgodilo in
po statistiki delavci danes delajo več, kot so denimo delali v osemdesetih
letih minulega stoletja.
Čeprav se je Marxova
napoved konca kapitalizma izkazala za napačno, je njegova podrobna analiza
kapitala, ki se danes spreminja na vse mogoče načine (vse nižji honorarji,
selitev velikih korporacij v države tretjega sveta zaradi cenejše delovne sile
itn.), vendarle točna. Zato Marx ostaja vznemirljiva referenca, brez katere ni
mogoče razumeti 21. stoletja.
TP: Na vašem blogu
je objavljen zanimiv esej, v katerem pišete o zadnjih pritiskih na kritične
člane makedonske civilne družbe in njihovem sodnem pregonu. Zdi se, da ti
procesi niso toliko namenjeni pregonu neke konkretne osebe, kolikor
ustrahovanju vseh tistih, ki si drznejo zoperstaviti se obstoječim zakonom, ki
jih je postavil elitni sloj makedonske družbe.
JK: Da, to je
ustaljen pojav. Žal ne gre za nek nov trend in najverjetneje ta pojav tudi ni
značilen samo za majhne države, kot je Makedonija, ki nimajo kritične mase, ki
bi bila zmožna izvesti resno socialno reformo. Michelle Montaigne že v 16.
stoletju v prvem stavku svojega pomenljivega eseja »De l'Art de Conferer«
omenja dvojico javni dialog – sodišče. Takole pravi: ne prevzgajamo človeka, ki
ga obesimo, pač pa prek njega prevzgajamo druge. Ta kombinacija javni dialog –
sodišče je bila običajna praksa tudi v času komunizma. In kapitalizem ni nič
boljši. Poglejte samo presunljive podatke o nečloveškem mučenju v Guantanamu,
ki jih je pred nekaj dnevi objavil Wikileaks. Ti razkrivajo kruti obraz kapitalističnih
nezakonitih zaporov – njihovih gulagov. Zdi se, da je demokracija, s katero se
danes vsi tako ponašamo, po nekem čudnem naključju našla svojo kontinuiteto v
totalitarizmu.
Vprašanje makedonskih
elit v glavnem ostaja omejeno na krog političnih elit (in njihovih nadzorovanih
medijev, pravnih in finančnih satelitov). Po proračunski prilagoditvi leta 2008
je bilo makedonski obveščevalni in protiobveščevalni upravi dodeljenih več
sredstev kot leta poprej. Po nekaj letih natančnega preiskovanja tajnih služb
danes vemo, da je bila njihova najgloblja skrivnost ta, da se niso nikoli zares
zanimale za obveščanje za namene zunanje politike.
TP: Pogosto
ponavljate, da so si za glavno nalogo zastavili boj proti notranjemu
sovražniku, kakor v primeru vašega očeta.
JK: Da, njihova
glavna naloga je bila odkriti in diskreditirati notranje disidente v skladu z
znano komunistično parolo »Kdor ni z nami, je proti nam«.
A prepričana sem, da
moramo na zadevo pogledati tudi z drugega gledišča in se vprašati, kaj to pomeni
za t. i. »nevtralne državljane«. Vemo, da je knjiga Hitler’s Willing
Executioners (Hitlerjevi prostovoljni krvniki) avtorja Daniela Goldhagena, ki
je izšla leta 1996, dvignila mnogo prahu, ker avtor v njej trdi, da je večina
Nemcev vedela, koliko Židov je bilo pobitih, in da zavrnitev sodelovanja v
genocidu ni bila kaznovana niti s smrtjo niti s kakšno drugo večjo krivico
zoper njih. Tisti, ki so zavrnili sodelovanje z državno oblastjo, niso utrpeli
nobene osebne škode. Moralna izbira je vselej omogočena, zlasti intelektualcem.
Problem je v tem, da so intelektualci najpogosteje sužnji države in od nje
gmotno odvisni. Darius Rejali, avtor knjige Torture and Democracy (Mučenje in
demokracija), zapiše: »Mučenje ni učinkovito sredstvo za pridobivanje informacij.
Ljudje na primer mislijo, da je gestapo dosegel svoj namen z mučenjem. Pa ni.
Razlog, da je bil tako strahotno učinkovit, je bila njegova odvisnost od
javnega sodelovanja. Ovaduhi so večkrat zapovrstjo izdali odpor v Evropi in vsi
so to vedeli, le da je bilo bolj prikladno reči, da je gestapo prišel do
resnice z mučenjem.« Ne glede na iluzijo o ideološkem slogu, ki lahko sega od
liberalnega do krutega, so kritični glasovi vedno ključni za ohranjanje zdrave
družbe. Tišina ubija ljudi.
TP: Tako vi kot vaša
družina ste doživeli travmatično izkušnjo, ker je bil vaš oče žrtev represije s
strani tajne službe nekdanje Jugoslavije. Zdi se, da stopate po poti mnogih
sorodnikov žrtev režima, zlasti iz Latinske Amerike, ki se borijo za priznanje
svojega obstoja, za vidnost, tako da javno spregovorijo o svoji izkušnji. Ste
morebiti s tem, ko ste vašo družinsko izkušnjo postavili v sfero političnega,
prišli do njenega sprejetja?
JK: Ko sem začela
raziskovati preteklost moje družine, nisem čutila potrebe, da bi razumela širšo
zgodovino. Moj namen ni bil razkriti logike jugoslovanskega komunizma, pač pa
se sprijazniti s preteklostjo moje družine. Čutila sem se prikrajšano za osebno
zgodovino, navdajala me je nekakšna nedoločna žalost, kot pri ljudeh, ki nosijo
breme žalosti, ki pa ne more biti vzrok za javno žalovanje.
Izhajala sem iz
premise, da če postkomunistične države želijo zdrave narode, morajo na sebi
opraviti temeljito psihoanalizo, da ugotovijo, kaj se jim je pripetilo in kje
so sedaj. Zato sem otrokom nekdanjih političnih zapornikov predlagala, da
odprejo komunistične dosjeje, ki jih hranijo doma, in jim dejala: Vem, da se
izogibate teh dosjejev, ker vam prizadejajo bolečino, toda če jih odprete, bo
bolečina morda popustila.
TP: Katera so bila
glavna izhodišča, ki so vas pripeljala do tega procesa?
JK: Vprašala sem
se: Kakšna sprava je še mogoča za ljudi moje generacije (rojene v
sedemdesetih), za našo intergeneracijo, za nas, ki smo otroci tega sistema, in
za naše starše? Če se je soočenja s preteklostjo treba lotiti sistematično,
temeljito v smislu, da s tem prispevamo k razvoju civilizacije in temu dejanju
pripišemo zgodovinski pomen, kdaj prestopimo tisto mejo, ko ne občutimo več
bolečine? Skratka: kateri je tisti pravi pristop, ki nam omogoča, da sprejmemo
našo ideološko preteklost?
Skoraj v vseh nekdanjih
komunističnih državah so si poznejše generacije zastavile legitimno vprašanje:
Naj staršem dajem umetno dihanje, naj preprečim, da bi njihov družinski svet
zdrsnil v podzavest zgodovine, medtem ko razkazujem komunistične predmete in se
delam, da je komunizem še tu, ali naj podvomim v njihov svet? Spomnite se filma
Wolfganga Beckerja Zbogom, Lenin, v katerem se mati glavnega junaka prebudi iz
kome, zdravniki pa sina opozorijo, da bo doživela šok, ko bo ugotovila, da je
Vzhodna Nemčija prenehala obstajati, medtem ko je bila v komi. Zato sin v
materinem stanovanju poustvari NDR takšno, kakršna je bila. To je odlična
lekcija, ki govori o tem, da se spremembe v realnem političnem univerzumu
dogajajo kot nočna mora, medtem ko so ljudje v komi, in prava diagnoza je, da
zgodovinske spremembe padejo na ramena njihovih otrok. Benjamin je formuliral
naslednje vprašanje: »Prebuditi se moramo iz sveta naših staršev. Toda kaj naj
pričakujemo od nove generacije, katere starši sploh niso nikoli sanjali?«
Priznam, da nisem
vedela povsem, v kaj se spuščam. Kot ste upravičeno dejali: ko osebne spomine
postavimo v sfero javnega, obstaja veliko tveganje, da jih bodo politične elite
instrumentalizirale, zlasti v majhnih državah, kot je Makedonija. Če sem za
pisanje knjige o moji komunistični izkušnji porabila ogromno energije, je
porabim prav toliko za to, da jo branim pred desničarsko strujo v družbi, v
kateri živim.
TP: Mislim, da je
bila Makedonija edina država nekdanje Jugoslavije, ki je sprejela zakon o
lustraciji. Vi pravite, da je to storila prepozno. Trdite tudi, da bi moral
zakon obravnavati samo zločine prejšnjega režima. Toda meni se zdi, da se je
državni nadzor spremenil le toliko, da je prevzel formo večstrankarske
demokracije, v resnici pa ni nič manj nasilen od socialističnega režima, ko gre
za osebno svobodo. Nemara pa je spremenil le svoje mehanizme?
JK: Res je.
Prepozno je za lustracijo. Uspešni zakoni o lustraciji v vzhodnoevropskem bloku
so že bili sprejeti v zgodnjih devetdesetih letih minulega stoletja. Ni pa
prepozno za soočenje s preteklostjo. Le da mora imeti to soočenje zgodovinsko
vrednost in ne politično.
TP: Ali zato
želite, da bi bili jugoslovanski arhivi odprti za javnost?
JK: Že več kot pol
desetletja javno zagovarjam potrebo, da se prekliče tajnost arhivov
komunistične Makedonije in da se jih takoj odpre po načelu »vsi za vse« brez
posredovanja političnih struktur in medijev – v mislih imam namreč enak proces,
kot se je zgodil z Wikileaks, vendar v neprimerljivem obsegu, kjer ne gre zgolj
za razkritje preteklosti, pač pa tudi zdajšnjih arhivov tajnih služb in
diplomacije. Zato je Wikileaks zame junak našega časa.
Leta 2008 je makedonski
parlament izglasoval t. i. »Zakon o lustraciji« za obdobje med letoma 1944 in
1990. Skladno s tem je bila natančnost izjave, da trenutni ali bodoči uradnik
ni sodeloval s tajno službo, predmet temeljite preiskave s strani odbora, ki ga
je imenoval parlament. Težava pri tej rešitvi pa je, da vnovič predvideva
posredniški organ (tokrat odbor, ki posreduje med preteklostjo in ljudmi), kar
pomeni, da tudi s tem zakonom arhivi pravzaprav niso prosto dostopni.
In kot ste upravičeno dejali, je ključni problem pri vsem tem politična
instrumentalizacija. Leta 2009 je bil zakon o lustraciji spremenjen tako, da je
med drugim določal, da bo lustracija pokrivala obdobje od leta 1945 do 2008! K
sreči je ustavno sodišče razveljavilo odločbo o trajanju lustracijskega zakona
in razsodilo, da mora ta prenehati veljati leta 1991, z osamosvojitvijo
Makedonije.
Prav imate tudi glede
trenutnega stanja stvari. V Makedoniji trenutno poteka debata o spornih
spremembah, ki jih je predlagala vlada v zvezi z zakonom o elektronskih
komunikacijah, ki še čaka na potrditev s strani parlamenta in dovoljuje
poseganje v zasebnost državljanov, in to v zelo velikem obsegu, s tem pa
ustvarja zakonsko podlago za arbitrarno in neomejeno uporabo elektronskih komunikacij.
Vključuje nadzor državljanov brez sodnega naloga, torej brez možnosti zunanjega
nadzora v skladu z načeli o transparentnosti. Neskladen je tudi z ustavnimi
določbami. Še več, ustavno sodišče je podobne spremembe enkrat že zavrnilo, ker
da so neustavne. Ali še drugače, nemara pa je temačna diagnoza Evegnyija
Morozova o internetu kot novem orodju totalitarističnega nadzora resnična.
Takih nevarnosti bi se morali zavedati.
TP: Eden prvih
mitov, ki ga mora vsaka država ustvariti o sebi, je mit o svoji lastni
zgodovini. Ob vstopu Slovenije v EU smo bili priča izrazitemu preobratu v smeri
konstrukcije umetne antične slovenske identitete, kot da bi bili v strahu pred
izgubo nečesa, kar nismo nikoli imeli. Ta proces, kajpak, vselej vodi v
nacionalizem in izključevanje. Zdi se, da gre Makedonija po isti poti, saj si
mnogi politiki prizadevajo vzpostaviti povezavo med Makedonijo in njenimi
izvori v antični Grčiji. Toda če lahko še nekako razumemo politike in njihove
populistične laži, kako naj si pojasnimo dejstvo, da so znanstveniki skrajno
nekritični do te situacije oziroma tudi sami prispevajo k njej s potvarjanjem
zgodovinskih dejstev?
JK: Izposodila si
bom najboljši odgovor, ki sem ga slišala doslej. Podal ga je makedonski
profesor Denko Maleski v intervjuju za grško televizijo v zvezi s sporom glede
imenovanja: »Da te priznajo kot narod na Balkanu, moraš imeti 2000- do
3000-letno zgodovino. Ker ste nas vi (Grki) prisilili, da si zgodovino
izmislimo, smo to tudi storili! Pritiski grškega političnega sveta so nas
pahnili v roke skrajnih nacionalistov, ki danes trdijo, da smo
potomciAleksandra Velikega.«
Seveda so antične
korenine današnje Makedonije nebulozni mit in obnašanje današnje Makedonije ne
bi smelo temeljiti na premisi: »Če nas ne priznate, si bomo izmislili svojo
zgodovino in potem nas boste morali priznati.« Na državljanih Makedonije je, da
v sporu o imenovanju ohranijo mirno kri in vztrajajo, da je identiteta nekaj,
kar imaš in česar ti ni treba dokazovati, naj gre za narodno, družbeno, politično,
družbenospolno, seksualno ali katerokoli drugo identiteto. Toda Makedonci
nimajo ne moči ne potrebnega znanja, da bi ostali mirni in da bi prenehali
zapadati v brezumje. Kljub temu pa se moramo zavedati tudi, da je glavni
razlog, da mnogi znanstveniki in klasicisti v teh težkih časih ne obsojajo
brezumja in ne potegnejo jasne ločnice med današnjo in antično Makedonijo, v
tem, da država potrebuje laž o našem antičnem izvoru, zato da upraviči
spodrsljaje, nekakovostne produkte in provincialno mišljenje. Če se sklicuješ
na to, da si med najstarejšimi daleč naokoli, lahko vsaj zatrdiš, da si bil
nekoč velik – če nisi danes, si bil vsaj v preteklosti. Ne glede na to, s
katerega zornega kota gledamo nanjo, je zgodba žalostna, tako politična (naša
zgodba in zgodba naših sosedov) kot tudi nacionalna.
TP: V zadnjem času
smo v vseh postjugoslovanskih državah priča valu jugonostalgije. Ljudje
ustvarjajo mite, ki nimajo nobene stvarne povezave z realnimi zgodovinskimi
izkušnjami. Kako bi pojasnili ta pojav? Ali gre za simptom nemoči ljudi, ki
instinktivno čutijo, da je s kapitalizmom nekaj narobe, in se v prepričanju, da
bodočnost ne prinaša alternative, ponjo zatekajo v imaginarno preteklost?
JK: Nostalgija je
nenavadna uteha. Podjetniki, ki prodajajo osebne predmete in s tem širijo
socialistično nostalgijo danes (s plakati, ponaredki, celostno podobo), so
kapitalisti, ki tam molzejo denar. Danes je nekako samoumevno, da socialistično
nostalgijo podpre le tisti, ki je kapitalist. Kar paradoksalno pomeni, da kdor
piše proti komunizmu, je še vedno nostalgik!
Po eni strani sem
prepričanja, da se je prva gesta makedonskega resničnega prebujenja iz
komunističnega sna, paradoksalno, udejanjila s prvo jugonostalgično
infrastrukturo, kar je trden dokaz, da smo doživeli spremembo političnega
sveta. Leta 2007 se je v Makedoniji oblikovala nova politična stranka »Zveza
Titovih levih sil«, ki priča o tem, da so Titove sile del mrtvega, preteklega
časa. Kljub svoji maloštevilnosti ima stranka enega od svojih svetnikov v
mestnem svetu v Skopju. Zdaj želimo preveriti, ali so Titove odločitve še vedno
funkcionalne, in ugotoviti, kaj je bilo dobrega v takratnem sistemu. Povedano
drugače, čisto distanco do komunistične tradicije je mogoče vzpostaviti le, če
ljudje začnejo gledati na komunizem kot na neko »drugačno« obdobje od tistega,
ki so ga sami živeli.
Po drugi strani pa je
kapitalizem danes organiziral popolnoma prepoznavno civilizacijo,
zmonopoliziral je realnost in je sam na sebi krut sistem. Še več, tranzicija je
močno problematična, saj se v njej pokaže strahotno brezno nehumanosti. Toda
trik je, da je bilo enako v dobi komunizma. Verderyjeva je podala genialen
vpogled v komunistično podrejenost pred kapitalistično definicijo civilizacije.
Trdi, da je bila ironija v tem, da so zadolženi režimi komunističnih držav
zavrnili od zunaj vsiljeno definicijo in so se združili, da bi se hkrati
izognili vračilu zahodnih posojil (ki so leta 1981 znašala več kot 90 milijard
ameriških dolarjev). Lahko bi zrušili svetovni finančni sistem in s tem
uresničili Hruščovo pretečo prerokbo: »Uničili vas bomo! Vaši vnuki bodo
komunisti!«
A to se ni zgodilo,
pokazalo pa se je, kako močno je kapitalistični monopol vplival na definicijo
družbene realnosti. In ta strašna stabilnost neizprosnega kapitala je še en
razlog več za nostalgijo.
TP: Pa vendar se
zdi, da obstajajo še drugi razlogi.
JK: Res je. Leta
2007 mi je na nekem posvetu o nostalgiji po komunizmu v Budimpešti madžarski
Žid povedal: »Moja mama je stara 93 let in še kar naprej pripoveduje, kako lepo
mladost je imela. Leta 1942 je bila stara 28. Ko sem jo vprašal, kako je
mogoče, da se ji toži po dobi tretjega rajha, in to Židinji, mi je odgovorila:
Bolje je biti 28-letno dekle, četudi v nacistični Nemčiji, kot pa 93-letna
babica v današnji Madžarski.« To je nemara ena najbolj natančnih razlag
nostalgije: ko se mi toži po preteklosti, se mi toži po mladosti.
Pa vendar je pri
jugonostalgiji najpomembnejše dejstvo, da je bilo jugoslovansko ozemlje
preprosto večje. Čeprav se nekaterim to zdi nepomembno, sem prepričana, da je.
Zdaj smo ujeti vsak v svoj majhen narod z nezadostno kritično maso in se
počutimo utesnjeno.
TP: Ali je
umetniški svet v Makedoniji sploh zmožen producirati kritiko trenutne situacije
ali se samo okorišča z radikalnimi idejami in gestami, s tem da kritiko
fetišizira in nevtralizira? Ali je državno financiranje umetnikov eden od
načinov za njihovo nevtralizacijo?
JK: Trenutno je v
Makedoniji največji mecen vlada Republike Makedonije, ki porabi ogromne
količine proračunskega denarja za postavljanje spomenikov Aleksandru Velikemu
in drugim pomembnim osebnostim polpretekle zgodovine, pretežno na glavnem trgu
mesta in v njegovi bližini.
TP: S tem se
spreminja podoba Skopja, kot ga poznamo.
JK: Večina novih
stavb je nastala kot posledica usmerjenega in edinega vladnega projekta »Skopje
2014«, ki vključuje razne stvari: od baročnih stavb do antičnih spomenikov.
Mnogi prestrašeno zremo vanje, saj so se vsa gibanja, ki nasprotujejo projektu,
izkazala za nezmožna ustaviti agresivnost vlade pri preoblikovanju naše krajine
in z njo naše identitete in našega spomina.
Močno smo izpostavljeni
tistemu, čemur v Makedoniji pravimo »proces antikizacije«, ki je seveda
ponarejen, potencialno kvaren, močno sporen in povrh vsega še dodatno segregira
tukaj živeče etnične skupine, saj se večina spomenikov postavlja samo zato, da
se omogoči izgradnja prevladujoče makedonske skupinske identitete, medtem ko so
Albanci, Turki in druge etnične skupine odrinjene.
Obstaja nemalo
umetniških gibanj, ki nasprotujejo trenutni norosti vlade, vendar se ta gibanja
poslužujejo edinega načina odpora, ki si ga trenutno lahko privoščijo, in to
je: umetnost, protestne pesmi, književnost in performansi. Naj izpostavim
neformalni zbor »Singing Skopians« (Pojoči prebivalci Skopja), ki prepeva brez
spremljave glasbil (a cappella) na različnih lokacijah v Skopju kot dejanje
odpora prek umetnosti.
Post a Comment